Top tips voor het organiseren van uw Kerstborrel I door Stephanie Versteeg 10-09-2015
Top tips voor het organiseren van uw Kerstborrel
Nog een paar weken en tot de traditionele jaarafsluiter met de collega’s: de kerstborrel! Wat gaat u dit jaar organiseren? In het eigen bedrijf of extern? Wel of geen eten erbij? Of hebben de collega’s dit jaar iets extra’s verdiend? BinQ helpt u graag met “top tips” om die gezellige kerstborrel te organiseren.De kerstborrel op uw bedrijf organiseren, of toch op een externe locatie
Het eerlijke antwoord luidt: beide opties hebben hun voordelen! In het eigen bedrijf is soms heel prettig: je loopt zo van je bureau naar de borrel. Maar wie ruimt alles nadien op? Een externe locatie is doorgaans iets voordeliger, want je spreekt eenvoudig een arrangement af met eten & drinken voor een all-in prijs. De locatie is reeds sfeervol aangekleed dus deze kosten hoef je niet te maken. Originaliteit is echter niet te koop, en daarom adviseren wij afwisseling. Soms op de ene plek; het andere jaar transformeer je de kantine tot Après-ski Kerstsferen met een gezellig ‘Bier und Bratwurst’ diner aan lange tafels. Klinkt niet gek, right? Dus blijf verrassend!Tip: binnen de werkkostenregeling is een kerstborrel op het eigen bedrijf fiscaal heel aantrekkelijk. Lees onder meer.
Ik moet kerstpakketten uitdelen, maar waarop te letten?
Krijgen de collega’s een kerstpakket? Deel deze liever niet uit tijdens de kerstborrel, want je zult zien dat mensen het kerstpakket onder de arm nemen en vertrekken. Zet de kerstpakketten liever uit zicht, en laat de directie deze persoonlijk uitdelen aan het einde van de borrel. Dat is attent en (met een goede handdruk gebracht) ook vol waardering. Zoek je iets bijzonders met een combinatie van kerstborrel en kerstpakket? Momenteel zijn kerstmarkten heel populair, zoals een kerstmarkt in het eigen bedrijf, of samen naar Duitsland om een kerstmarkt te bezoeken. Ook een kerstshow met verloting / quiz element doet het goed, waarbij je een kerstpakket hebt en extra luxe onderdelen (luchtballonvaart, LED TV) kunt winnen.Op welke dag moet ik de kerstborrel organiseren?
Donderdagen zijn hiervoor zeer geschikt. Veel bedrijven en werknemers nemen de laatste vrijdag van het jaar vrij, of plannen deze als “just in case” dag. Op een vrijdag zijn veel feesten en bijeenkomsten, en sommige werknemers zullen ook een weekend weg plannen. Het zou jammer zijn dat niet iedereen aanwezig kan zijn, en daarom is een donderdag erg geschikt. Voordeel is dat de borrel kort & krachtig kan zijn: van 17:00 – 20:00 uur bijvoorbeeld. Op het gezelligste moment weer stoppen, dat is de kunst voor een goed gevoel na afloop.We krijgen elk jaar veel afzeggingen voor de kerstborrel!
Jammer, want de gezamenlijke jaarafsluiting is juist zo gezellig. Maar de waarheid is dat dit gegeven nooit op zichzelf staat. Hoe is de sfeer in het bedrijf? Hoe zijn de collega’s uitgenodigd voor de borrel? Heb je collega’s betrokken in de ideeën fase? Probeer je elk jaar iets origineels te plannen, of is het al 10 jaar hetzelfde? Wij praten je graag bij om er dit jaar iets bijzonders van te maken!Wel of geen jaarcijfers, directie praat en presentaties?
Nee, ja, nee. Een kerstborrel leent zich simpelweg niet voor presentaties en verslagen, daarvoor worden meetings en vergaderingen gepland. De kerstborrel is juist een bedankje voor de collega’s en een fraai moment om samen af te sluiten. Een dankwoord van de directie past dan des te beter.De kerstborrel vs de werkkostenregeling
De nieuwe werkkostenregeling sluit deuren, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden. Een evenement op de eigen werkplek (lees: binnen de grenzen van het eigen bedrijfsterrein) is fiscaal 100% aftrekbaar en valt niet in de vrije ruimte van 1,2%. Dit maakt het organiseren van een kerstborrel op uw eigen bedrijf zeer interessant. Wij kunnen u fraaie mogelijkheden bieden om uw kantine of bedrijfshal tot gezellige ruimte te transformeren, en een cateraar zorgt graag voor het eten. Doorgaans is een catering prijs voordeliger dan een vergelijkbaar buffet in een restaurant. De aankleding en meubilair moeten uiteraard wel begroot worden, maar – afgewogen tegen de 80% eindheffing van een kerstborrel op een externe plek – maken dit zeker tot een interessante optie.Tot slot: die gezellige kerstborrel organiseren…
Het organiseren van een kerstborrel kun je maar 1x goed doen, en de organisatie kost altijd meer tijd dan je vooraf denkt (laat staan wat de directie dacht). Een originele kerstborrel vraagt ook om creativiteit en afwisseling. Graag denken we met jullie mee, en voorzien je van extra tips en originele programma’s. Jullie de credits; wij het werk. BinQ verteld er graag meer over: 073-5325587. Succes!Stephanie Versteeg
- De party wat groter, schakel dan hulp in! 19 maart 2020
- 4 goede reden om een feest te vieren. 12 maart 2020
- Amsterdam is altijd een groot feest. 5 maart 2020
- Feest vieren in Utrecht 3 maart 2020
- Bedrijfsfeest vieren in Den Bosch 1 maart 2020
- Foodtruck boeken? da's zo gepiept! 26 februari 2020
- Wat zijn de laatste foodtrends in het nieuwe seizoen? 30 januari 2020
- Als je niet zeker weet wat een foodtruck is. 14 januari 2020
- Storytelling tijdens je personeelsfeest. 2 januari 2020
- Jouw event heeft een doel. 22 december 2019
- Creativiteit is de sleutel tot succes bij een event. 4 december 2019
- Op zoek naar de juiste eventpartner. 27 november 2019
- Maak altijd een planomschrijving maken van jouw event. 13 november 2019
- Je hoeft een 1000 mensen te hebben voor een gezellig feest 28 oktober 2019
- Feesten op eigen terrein, wel zo fijn! door Kaj van Gerven 10 oktober 2019
- hoe zat het ook al weer die WKR door Kaj van Gerven 29 september 2019
- Kun je geen thema kiezen voor je feest? door Kaj van Gerven 13 september 2019
- Professionele quiz organsieren op de vrijmibo? door Kaj van Gerven 4 september 2019
- Doe eens wat anders op de borrel, organiseer een quiz door Kaj van Gerven 15 augustus 2019
- 10 tips voor jouw personeelsfeest door Kaj van Gerven 1 augustus 2019
- Uniek personeeslfeest? Kies een themafeest! door Kaj van Gerven 10 juli 2019
- Jaarlijks personeesfeestje, pfff wat gaan we doen? door Kaj van Gerven 22 juni 2019
- Jouw jubileum tot een succes maken. door Kaj van Gerven 1 juni 2019
- Het bedrijfsjubileum, een mijlpaal maar ook een flinke klus. Door Kaj van Gerven 30 mei 2019
- Do en don't bij het organiseren van een bedrijfsuitje. door Kaj van Gerven 16 mei 2019
- Zoek niet verder, hulp is onderweg door Kaj van Gerven 6 mei 2019
- Je eigen bedrijfsfestival, super uniek. door Kaj van Gerven 2 april 2019
- Creëer het ultieme wij-gevoel op jullie feest. door Kaj van Gerven 23 maart 2019
- Feestje op maat! door Kaj van Gerven 20 februari 2019
- Hogere betrokkenheid na bedrijfsfeest. door Kaj van Gerven 4 februari 2019
- Bedrijfsfeest organiseren op eigen locatie? door Kaj van Gerven 30 januari 2019
- De partymanager, het aanspreekpunt op jouw event. door Kaj van Gerven 14 januari 2019
- Op zoek naar goede ideeën! door Kaj van Gerven 10 januari 2019
- Geen feestje zo leuk als een echt themafeest door Kaj van Gerven 2 januari 2019
- 9 gouden tips voor het boeken van een goede DJ door Kaj van Gerven 10 november 2018
- Themafeest ideeën door Kaj van Gerven 01 september 2018
- Jubileumfeest op eigen locatie vieren. door Kaj van Gerven 01 mei 2018
- Jubileum vieren - door Kaj van Gerven 13 maart 2018
- Catering, de bitterbal voorbij- door Kaj van Gerven 01 maart 2018
- Koffie doen? - door Kaj van Gerven 27 februari 2017
- Oktoberfeest in de zomer? - door Kaj van Gerven 17 maart 2017
- Events organiseren is wel degelijk een vak… - door Kaj van Gerven 28 januari 2017
- Drie tips voor een geslaagd feest! - door Kaj van Gerven 1 oktober 2016
- Een evenement op eigen terrein organiseren, Goed idee! 23 maart 2016 - Kaj van Gerven
- De personeelsvereniging is terug van weggeweest! 21 februari 2016 - Kaj van Gerven
- Het voorjaar komt! Tijd voor feest! door Kaj van Gerven 15-02-2016
- Top tips voor het organiseren van uw Kerstborrel I door Stephanie Versteeg 10-09-2015
- 10 tips voor een geslaagd bedrijfsfeest I door Kaj van Gerven 22-02-2015
- WKR - Werkkosten regeling I door Kaj van Gerven 20-01-2015